April/Mei 2017. Twee onderneemsters met een plan voor een vernieuwende manier van solliciteren en vacatures plaatsen. Intelligente matching van kwaliteiten/kennis/ervaring van een sollicitant met de eisen van een vacature. Waarbij dit ook nog eens volledig anoniem zou gaan werken. Bedrijven zien geen gegevens van de sollicitant, enkel hoe deze matched. Klinkt logisch, maar blijkbaar werkt het zo niet helemaal in het bedrijfsleven.
Normaliter wordt er een vacature gemaakt met een lijst van eisen en een werkomschrijving. Vervolgens wordt deze vacature geplaatst op het internet. Sollicitanten sturen een sollicitatiebrief (vrij uitgebreid meestal) inclusief een nog uitgebreider CV. De afdeling HR/personeelszaken gaat vervolgens de binnengekomen sollicitaties bekijken. Meestal tientallen tot soms wel in de honderd. Dit kost enorm veel tijd. Vervolgens wordt er na een selectie een eerste gespreksronde gedaan. Weer enorm tijdrovend. Daaruit volgt dan een tweede ronde met een shortlist en soms zelfs nog een derde, waarna er iemand wordt aangenomen.
Het idee van Equalture (deze naam was toen nog niet eens bedacht) was om dit proces eenvoudiger te maken en te verbeteren in termen van gekwalificeerde sollicitanten.
Met een eerste plan vanuit Equalture zijn we begonnen met het opzetten van wireframes om zo duidelijke te krijgen, voor zowel ons als de dames, hoe de webapplicatie zou moeten werken. De eerste opzet voor het platform was gezet. (later zouden hier nog talloze wijzigingen op komen. Het nadeel van werken met een startup welke zelf nog een beetje zoekende is qua richting). We zijn verder gegaan met het uitwerken van een databaseschema welke alle elementen zou kunnen omvatten. Ondertussen is onze designer al aan de gang met het omzetten van wireframes naar designs. Equalture is enthousiast!
We hebben besloten om een Angular frontend te maken met een CakePHP 3 backend als API. Hiermee kunnen we snel een eerste concept versie klaar hebben (MVP) zodat Equalture al kan gaan marketen en pitchen bij potentiële klanten.
Na een klein half jaar is er een eerste versie klaar waarbij vacatures geplaatst kunnen worden door aangemelde bedrijven. Inclusief kenmerken en belangrijkheid er van. Denk hierbij aan taalkennis, opleidingen, behaalde certificaten en werkervaringen. Sollicitanten kunnen zich aanmelden en een profiel aanmaken en ook dezelfde kenmerken aan hun profiel koppelen.
Nu volgt de magic en kunnen, via een door Equalture bedacht algoritme, de kenmerken met elkaar worden vergeleken. Door het algoritme volgt hier uit een matchingspercentage. Dus hoeveel matched de sollicitant (of eigenlijk de kenmerken) met de vacature.
Bedrijven krijgen nu automatisch gebruikers met een score van 70% of hoger op een van hun vacatures in hun eigen dashboard te zien en kunnen deze met één klik uitnodigen voor een gesprek. Merk op dat dit gehele proces volledig anoniem is. Bedrijven zien dus tot dit stadium nog geen enkele data van een sollicitant. Geen geslacht, afkomst, leeftijd etc. Pas na de eerste uitnodiging zullen de eerste gegevens zichtbaar worden voor het bedrijf. Geweldig!
Later is aan het platform gamification toegevoegd. In plaats van suffe vragenlijsten worden er eenvoudige games gespeeld waarmee bepaalde kenmerken van een sollicitant worden bepaald en gekoppeld aan de sollicitatie en matchingsprofiel. (Dit is een voorbeeld van één van de vele wijzigingen die tijdens het gehele project zijn doorgevoerd). Ook werden er koppelingen gelegd met externe platformen (ATS).
Inmiddels, twee en een half jaar verder, heeft Equalture een succesvolle investering van 1 miljoen euro gekregen. Wij zijn natuurlijk enorm trots dat we mee hebben kunnen helpen om Equalture in het leven te roepen!